Eventfotografen del 5

Eventfotografen del 5

På plats!

Batterier laddade, minneskort formaterade, all utrustning checkad och redo. Det är nu det riktigt roliga börjar! Så för att börja men något enkelt med som ändå kan vålla huvudbry: Vad har man på sig? Som ni säkert redan förstått är jag ett stort fan av att förstå min roll, leverera service och inte ta plats. Detta speglas redan i vad jag har på mig.

Svart! (okänd gäst på ett event som smygtog den här bilden med en av mina kameror)

Men, det finns egentligen två vägar att gå. Den ena är att du väljer att framstå som den artist du säkert anser att du är. Jag känner i alla fall en fotograf som till stor del jobbar med samma saker som jag som har valt den vägen för det är hans personlighet. Han gör det superbra. Han har lite coola kläder som man lägger märke till och är supersnygga. Detta är dock en svår balansgång. Du måste ha personligheten, erfarenheten och stilkänslan för att lyckas med detta. Att lägga sig till med en säregen stil som man inte bottnar i gör att du bara kommer se utklädd ut och det gagnar dig absolut inte. Bättre då att välja min, lite fegare väg. Sammanfattat i ett ord: Svart. Ett event är oftast inomhus, i rätt mörka miljöer. Det finns oftast en scen med ljud-/ljustekniker, körproducenter osv. Har ni sett dom? Inte? Precis, dom klär sig i svart för att inte synas och för att smälta in. Så hel, ren, svart kommer man långt på. Sen så skall man ju alltid stämma av med kund om det finns speciella krav. Är det en galamiddag i Blå hallen så är det oftast krav på svart kavaj åtminstone. Men min standard är svarta jeans, svarta snygga skor och svart skjorta. Det funkar på 90% av alla jobb.

Gala i Blå hallen, här duger inte jeans!

När du kommer, börja med att stämma av körschemat med kundenoch önskemål på speciella bilder. Det kan vara extra viktiga personer som måste figurera på många bilder. Det kan vara en viss dekor som är viktig. Tillfällen som är speciella som inte får missas, konfettiregn t ex. Då gäller det att stå på rätt ställe när det kommer för det är över på 15sek så då vill man vara beredd. Gå igenom med kund, fråga efter dessa saker. För det är bättre att fråga för mycket än att missa avgörande bilder.

Ibland hamnar man lite väl mycket på ”rätt” plats i konfettiregn.

Jobba hårt! Då menar jag inte att ta sjukt mycket bilder. Utan jobba hela vägen i mål. Observera personer, vänta in bilder, förutse när det kommer att komma en bild. Nöj dig inte med att ha tagit en bra bild på en talare. Jobba dig runt dom på scenen t ex. Finns det en annan vinkel som ger en bättre bild? Ge dig inte!

Roligare vinkel än rakt framifrån. (Göran Westerberg, VD Rusta)

Det här innebär att du har rätt få pauser. För när deltagarna tar paus ska du plåta dom i mingelmiljö. Det är slitigt och hårt jobb och du får med tiden lära dig när du kan vila. Kolla med kund när dom tycker det är lämpligt för dig att dra dig tillbaka en stund. För vi behöver alla stänga av huvudet och pausa ibland.

Dekor på event (och paus)

Under jobbet, passa på att titta igenom bilderna i kameran. Har du bilder som uppenbart inte kommer att användas, radera dom direkt i kameran. Det snabbar på din process i efterarbetet. Har du möjlighet så gör backup av dina bilder under dagen.

Som jag nämnt i tidigare inlägg så tycker jag inte att du skall umgås med deltagarna. Dom är där för att uppleva ett event och inte lära känna en fotograf. Och som jag också sagt tidigare, gå inte runt och ragga kunder och dela ut visitkort (ja jag har hört flera som gör sånt och de får inga fler jobb hos den kunden). Däremot kan någon komma fram och be om ditt visitkort, då ska du självklart ge ut det. Sånt händer, speciellt när det ingår i ditt uppdrag att sätta ihop ett bildspel t ex under lunchen på det som hände under förmiddagen som sedan rullar på skärmar under eventet (alltid en kick). Tänk på att trots att du är smidig och försöker att inte synas så är det alltid någon som ser dig. Uppför dig hela tiden som att du är sedd.

Och till slut, njut av tillfället. Utmana dig själv att hitta den bästa bilden av det du får slängt i knät. Du kommer också hinna lyssna med ett öra och bli allmänbildad på kuppen. Jag har fått idéer till mitt eget jobb och marknadsföring av att lyssna på olika strategier. Sen är det en stor förmån att få lyssna till de bästa talarna i Sverige på större gig. Det är sjukt kul!!

Petter talar i egenskap av entreprenör på Nordnet Live

Kommentera/komplettera gärna.

Kommande delar

  • Efterarbete – Leverans
  • Bilden
  • Marknadsföring
  • Företagande
  • Film?

Läs tidigare inlägg:

Del 1 om Bakgrund och introduktion

Del 2 om Din inställning för att lyckas som fotograf

Del 3 om Material och utrustning

Del 4 om Prissättning och rättigheter

Eventfotografen del 4

Vad säljer du egentligen?

Ja redan den rubriken kan nog generera en mängd olika svar. Jag har mitt sätt att se på det och det står jag för men det betyder inte att jag anser att jag har 100% rätt eller att det är det enda sättet att se det på.

Det finns så många varianter av fotografyrket. Att det är en enorm skillnad på en eventfotograf, en fotograf som plåtar åt en bildbyrå/bildbank och på en konstnär som använder kameran som uttryck är ju given. Det gör att vi som jobbar som fotografer också bör ta betalt på olika sätt. En bildbyrå-/bildbanksfotograf tar ju bilder på spekulation och vill sälja dom och få betalt för rätten att använda bilden. Rimligt. En konstnär vill sälja sitt verk. Rimligt. Men inget av dom är applicerbart på en eventfotograf. Jag ser mitt fotoyrke mer som ett hantverk än något annat. Då är det väl rimligt att jag tar betalt som en hantverkare? Jag tar alltså betalt för min tid och inte för användningsrättigheter för mina bilder. Kunden betalar mig för att utföra ett jobb under viss tid med min utrustning och med min kunskap. Detta ska dom betala för, inget annat. Dom vill ha bilderna för att använda dom, och det vill jag också att dom gör. Ofta har jag en eventbyrå som juridisk kund men den som är avsändare av eventet är i sin tur deras kund. Båda ska självklart ha fulla användningsrättigheter för bilderna, jag har ju redan fått betalt för mitt jobb. Det dom däremot inte får är ju äganderätten. Bilderna är till syvende och sist mina. Det som det i praktiken innebär är att kunden inte får sälja dom eller ge bort dom till någon annan.

Eventfoto TV kristallen. Foto: Teodor Axlund
TV kristallen. Foto: Teodor Axlund

Att jag tar betalt per timme gör också att jag aldrig skulle få för mig att i förväg säga hur många bilder kunden skall få. Att i förväg börja prata om antal bilder man levererar är bara dumt och gör det svårare för både dig som fotograf och för kunden. För tänk själv, du säger 100 bilder men sen visar det sig att det bara finns 60 bra bilder att ta, vad gör du då, drar du av på priset? Och omvänt, tänk om det händer massor med saker som gör att du hittar 150 superbilder, ska du då hålla kunden gisslan och inte ge dom alla bilder från sitt eget event utan att ta mer betalt? Nu tänker en del ”Ja men att leverera fler bilder tar ju massa extra tid i efterarbetet”. Ja jo lite längre tid tar det men om du är en duktig fotograf anser jag att du ska ta bilden i kameran, inte skapa den i Photoshop efteråt, inte när det gäller dokumentära bilder av eventkaraktär. Om du behöver lägga massor med tid i efterarbetet så tar du inte tillräckligt bra bilder från början och att då kräva mer betalt för det är ju rejält bakvänt. Att dessutom försöka klämma kunden på någon extra hundralapp med risk för att reta upp kunden är dålig marknadsföring för framtida jobb. Jag säger det igen, detta gäller bilder av typen eventdokumentation, går inte att jämföra med bröllop, porträtt, mode, produkt, konst mm mm. Där är det mer än rimligt att lägga mycket tid i efterarbetet.

Själv har jag med tiden lärt mig hur lång tid jag behöver i efterarbetet från ett event i snitt och räknar in det i timpriset på plats. Så jag offererar mitt pris baserat endast på tiden på plats, inget annat. Sen tillkommer så klart reskostnader och liknande där det är tillämpligt. Ja, det är erfarenhetsbaserat och det betyder att jag i början ibland låg för lågt men det är lärpengar och är rimligt.

Men det som är kul med att jobba med event är att det ofta tillkommer andra jobb när dom väl har dig på plats, t ex porträttplåtningar, gruppbilder, pressbilder osv. Sådant är ju jättekul att få göra samtidigt. Där är det fullt rimligt att ta betalt för både extra utrustning du behöver ha med dig och för tid i efterarbete. Påminn kunderna då och då om dom möjligheterna, det blir alla glada för. Sen kan det även vara så att en talare kanske ser dina bilder på honom och vill använda dom i sin egen marknadsföring. Där är det läge att ta betalt för rättigheter. En talare är ju en tredjepartsleverantör precis som du och ingår inte som en kund till dig per automatik.

Christer Olsson. Foto: Teodor Axlund

Kommande delar

  • På plats
  • Bilden
  • Efterarbete – Leverans
  • Marknadsföring
  • Företagande
  • Film?

Läs tidigare inlägg:

Del 1 om Bakgrund och introduktion

Del 2 om Din inställning för att lyckas som fotograf

Del 3 om Material och utrustning

Eventfotografen del 3

Foto är en materialsport!

Efter förra inlägget så tänkte jag att vi mellanlandar i något okontroversiellt. Del 4 kommer nämligen handla om offert, prissättning, rättigheter och merförsäljning. Så innan dess tar vi något som de flesta fotografer tycker är ganska kul: Utrustning!

Från Tv-Kristallen med ett hyrt 300mm objektiv

Foto är en materialsport! Eller inte… det är inte din utrustning som tar bilderna men vi måste de facto ha någon form av utrustning.

Innan jag börjar: Jag läste ett inlägg på facebook för någon månad sedan från en person som hade köpt en Nikon D5 och några objektiv (uppskattningsvis till ett värde på ca 100.000,-) och som frågade vilken inställning hen skulle ha på kameran för ett event. Då har man börjat i HELT fel ände av sin väg till att bli fotograf, kunskap om teknik och bild är mycket viktigare än att köpa den dyraste utrusningen. Nu kör vi!

Jag plåtar med Nikon (tyvärr ingen spons på det) men det gör att jag utgår från det och kan tyvärr inte ta hänsyn till andra märken. Helt enkelt för att jag dessvärre inte kan något om dom. Fördelen med att välja ett av de stora märkena är urvalet av allting runtomkring huset. Objektiv, blixtar, tillbehör och reservdelar finns i mängder med varianter och prisklasser. Det finns massor med begagnat och tredjepartstillbehör som gör att man kan välja för att hålla kostnaderna nere.

Vad det gäller vad jag tycker att man bör ha i sin fotoväska för ett event är: två hus, objektiv från vidvinkel till hyfsat tele samt minst en hotshoeblixt.
Varför två hus då? Jo av två anledningar: 1. Att kunna jobba med två olika objektiv (olika brännvidder) i princip simultant gör att du kan fånga dom avgörande ögonblicken bättre. 2. Backup. Att komma till ett event, som bara kommer ske en enda gång i världshistorien, med bara ett hus skulle jag aldrig våga. Tänk om du tappar det, det slutar fungera eller vad som helst. Vad säger du till arrangören då? ”Sorry, det blir inga bilder”. Jag föredrar två identiska hus, det gör att alla inställningar är identiska och det spelar ingen roll vilket hus jag tar upp, alla rörelser sitter i ryggraden. Där kan man ha olika åsikter och jag ser absolut fördelar med olika hus som kan ge olika användningsområden. Ok vad ska man välja för hus då? Det finns ju inget optimalt så klart. Alla har fördelar och nackdelar. Dom som har minst nackdelar är också dyrast, klart dyrast, och frågan är om du kan räkna hem så dyra hus i ditt företag (här kommer företagaren och ekonomen in)? Jag gillar fullformatkameror, helt enkelt för att jag gillar korta skärpedjup, iso-brushanteringen och det finns flest bra objektiv till dom. Crop-sensor är smidigt, ofta mindre hus och du får en brännviddsförlängning som kan vara bra att ha när man plåtar en scen t ex men jag föredrar det inte. En sak som jag personligen aldrig skulle klara att göra avkall på är att kunna flytta fokuspunkten med någon form av joystick direkt i sökaren (alltså inte live view, för vem plåtar ens i live view??;) ). Detta öppnar upp för att kunna sätta utsnittet snabbare och enklare direkt i kameran med fokus exakt där du vill ha den! I övrigt, kläm känn, prova eller hyr hus för att se vad som passar dig. Att bara läsa på internet och kolla reviews på youtube är helt bortkastad tid enligt mig. Hands on är det som gäller! Det här gäller inte bara hus utan kanske ännu mer objektiv…
Vad det gäller objektiv så gör den klassiska ”holy trinity” 14-24, 24-70 och 70-200 att du täcker in nästan alla behov. Ofta är ju några delar eller hela eventet i rätt mörka lokaler så att ha bländare 2,8 rakt igenom är en stor fördel. Självklart ger ju fasta gluggar en ännu bättre bländare och nästan alltid bättre kvalitet, men det är inget man behöver när man sätter igång, utan det kan få växa fram. Känner du att du alltid gillar att plåta på 35mm så kanske det passar dig att ha en fast 35:a på ena huset. Det är en smaksak och ger sig med tiden. Själv älskar jag 70-200! Det man kan efterhand komplettera med är sånt som ger dig fler möjligheter. Ett objektiv med stor bländare (typ 1,4) för att kunna ta saker med riktigt kort skärpedjup. Eller en makrolins för att ta schyssta detaljbilder. Men ha inte för många objektiv med dig, du kommer ändå inte kunna släpa med dig alla runt i lokalerna och du kommer inte hinna byta till just exakt den speciallinsen du vill ha.
Hotshoeblixt, behöver kanske inte förklaras utan gillar man att plåta med blixt så gör det. Men tänk på att om din fotostil är baserad på blixt bör du ha minst två. Samma sak här, backup!

Måns Zelmerlöw Foto: Teodor Axlund

Övrigt: Minneskort, snåla inte på kvaliteten, samma sak som ovan. Tänk om det går sönder, ett event går inte att återskapa! Bra väska, gärna med hjul sparar din kropp (foto är en massa släpande av saker). Ha med dig din dator! Kunden kommer ofta vilja ha någon eller några bilder direkt på plats för sociala medier och dessutom kan du ibland hinna göra en backup av minneskorten under eventets gång.

I övrigt så finns det ju en uppsjö av saker som kan underlätta eller ge dig möjligheter att ta din typ av bilder. En detaljsak som jag tycker är lite kul att använda är någon form av platta och sladd som gör att du får blixten bredvid kameran. När du plåtar röda mattan så kommer deltagarna tycka att du är lite coolare för din kamera ser ut som fotografernas på Hollywoods röda matta 🙂

Men viktigast av allt. Lär känna din utrustning! Det går inte att betona nog. Du måste veta utan att titta var alla inställningar sitter. Hur ska jag tolka min inbyggda ljusmätare när jag riktar den mot en scen med massa ljus? Hur många bilder kan jag ta innan minneskortet laggar? Allt sånt är avgörande för att du inte skall missa det där ögonblicket som alla vill ha bild på.

Avslutningsvis, ja det är mycket man behöver och det är en hel del pengar som skall investeras. Men tänk på att allt gå att hyra, gör det! All den utrustningen som jag nämnt ovan benämner jag som ”standardutrustning” och bör inte generera hyreskostnader för kunden. Det skall ingå i ditt normala arvode. Men mer om det i del 4…

Från ett event på Winterviken. Foto: Teodor Axlund

 

Ikväll plåtar jag TV-Kristallen för 4:e gången. Följ den dagen på min insta-story @axlundfoto

Kommande delar (reviderat igen)

  • Offert – Merförsäljning
  • På plats
  • Bilden
  • Efterarbete – Leverans
  • Marknadsföring
  • Företagande
  • Film?

Läs tidigare inlägg:

Del 1 om Bakgrund och introduktion

Del 2 om Din inställning för att lyckas som fotograf

Eventfotografen del 2

Inställning, din alltså

Kul att du är med och läser del 2 om mitt jobb som fotograf! Vi får se om du tycker det är lika kul efter det här. Jag tänker nog sticka ut hakan lite… Ja, det kommer nog låta både förmanande och surt men svårt att få med att jag har ett leende på läpparna 🙂

Att jobba som fotograf på beställning av en företagskund är inte att vara konstnär, det är att vara en serviceperson eller hantverkare. Jag ska leverera en service efter vad kunden har beställt och vill ha. Punkt. Vad jag menar är att det du tycker, vill och önskar alltid är sekundärt till vad kunden (som betalar din faktura) vill ha. Man måste lämna sitt ego och sin prestige hemma. Ego och prestige kan du få utlopp för i dina egna personliga fotoprojekt. Att som fotograf komma till ett event och det första man gör är att ställa krav på hur du vill ha saker för att det ska bli bra bilder är helt fel. Eventet är inte till för att du ska kunna ta bra bilder. Du ska ta så bra bilder som möjligt av det du har framför dig. Du är inte heller en av huvudpersonerna, du är en del av personalen och ska synas och märkas så lite som möjligt. Självklart finns det tillfällen, som röda mattan t ex, där du ska synas och vara en del av upplevelsen för besökarna. Men det ska göras med fingertoppskänsla. Det här kan vara svårt då vi alla har en stolthet i jobbet vi gör och vi är ju måna om att det skall bli så bra som möjligt. Men det gäller att också vara en team player och lägga nivån på rätt ställe. Alla bilder jag tar på ett event kommer inte hamna på Fotografiska för förutsättningarna kanske inte finns, men det är ok!

Var trevlig, men bli inte kompis med besökarna på eventet. Du är inte gäst, bete dig inte som det! Du får gärna bygga på din relation med uppdragsgivaren, men det är inte läge att dela ut visitkort till höger och vänster. Du är där för att lösa en uppgift, inte ragga kunder! Låt besökarna vara besökare, dom är inte potentiella kunder och inte heller dina nya vänner. Var artig och trevlig men håll en professionell distans, man kommer så långt på det! Det skall kännas lätt och kanske lite kul för uppdragsgivaren att jobba med dig och dom ska förhoppningsvis känna att du tillför något till teamet.

Efter en lång plåtning kan det kännas så här. Foto (och text): Aidem Media 🙂

Flexibel, du måste vara flexibel och anpassningsbar. Körscheman kan ändras och du kan missa tillfällen när du skulle ha ätit eller vilat en stund. Sånt händer, bara bita ihop och leverera utan att gnälla. Fråga istället om det går att lösa mat eller annat senare. Alla har förståelse för det, men gnäll inte. Ha dessutom nötter och proteinbar i fotoväskan, du vill ju inte missa det där avgörande ögonblicket för att du satt och åt, eller? 🙂

Håll tiden, alltid. Så många gånger har jag hört från kunder att de haft kollegor till mig som försvunnit mitt under ett event. Ibland kommit nån timme sent utan att höra av sig, inte kommit tillbaka från en lunch, dragit ut och sprungit när det skulle vara mingelplåtning och annat. Service, service, service! Du är inte en konstnärlig diva som jobbar på dina egna villkor, du jobbar på kundens villkor. Med det sagt, det kan alltid hända saker som du inte kan kontrollera, det händer oss alla.

 

Sen är det självklart så att du har kunskaper och erfarenheter som kommer hjälpa kunden i sitt event efter att du gjort 30-40 större event. Då ska du självklart ta upp det, men inte som att ”jag vet bäst” utan mer ”du, har ni tänkt på att om vi kan öka fronljuset på scenen så kommer talaren bli mycket snyggare mot den upplysta back-dropen” eller ”om vi flyttar fotoväggen dit så kommer fler vilja få sin bild tagen”. Då blir kunden bara glad för att du säger istället för att säga det i efterhand. Jag vet jag vet, fin balansgång mellan att anpassa sig och hjälpa till. Det är här erfarenheten kommer in.

När är det viktigt för kunden att det blir högkvalitativa bilder och då kan du vara avgörande. Exempelvis vid en prisutdelning kan bilderna vara väldigt viktiga, hjälp då kunden att få till det på bästa sätt. För självklart är det så att vi fotografer har ett bildöga och en kunskap om ljus som gör att vi kan lyfta bilderna med små medel, men ställ det inte som krav, gör det som en hjälp!

Björn Ulvaeus på prisutdelningen av Stockholms kulturpris 2016. Foto: Teodor Axlund

Sunt förnuft kommer man långt med, jag tror bara att många i sin ambition att göra ett bra jobb går till överdrift och blir krävande och sätter bilderna före eventet. Med rätt prioriteringar och rätt inställning så löser sig det mesta och alla blir glada och nöjda.

Antingen håller du helt med mig eller så är du lite sur nu 🙂 Som allt i livet, inget är rätt eller fel? Kommentera gärna.

Allt gott //Teodor

 

Kommande delar (reviderat)

  • Utrustning
  • Offert – Merförsäljning
  • På plats
  • Efterarbete – Leverans
  • Bilden
  • Marknadsföring
  • Företagande
  • Film?

Läs tidigare inlägg:

Del 1 om Bakgrund och introduktion

Eventfotografen del 1

Eventfotograf – Intro och bakgrund

Jag tänkte jag skulle dela med mig av mitt sätt att se på hur man kan jobba som fotograf idag med min huvudinriktning, eventfoto, som utgångspunkt. Att branschen är överetablerad och att det går 13 fotografer på dussinet är ingen nyhet. Det gör det svårt för köpare att välja rätt och sålla agnarna från vetet (tänk att event inte kan återskapas utan måste bli rätt). Men det är svårt även för duktiga fotografer att synas i bruset och bli vald. Det gör att det idag krävs så mycket mer än att bara vara en duktig fotograf, du måste också vara en duktig företagare. I företagare lägger jag in: strateg, säljare, marknadsförare, relationsskapare, ekonom mm mm. Så, att ha ett bra fotoöga och en hyfsad utrustning är en bra start men kommer tyvärr inte ta dig långt.

Så, vem är då jag att ha åsikter kring detta? Först vill jag inflika en disclaimer: allt jag skriver är högst personligt och endast mina erfarenheter. Det betyder inte att det inte finns andra eller kanske bättre sätt att göra saker på. Min bakgrund är att jag började mitt yrkesliv inom försäljning och senare som försäljningschef inom ett par olika branscher men hamnade till slut i eventbranschen i Stockholm. Där jobbade jag i ett antal år och det var där som jag tog mitt fotograferande från en hobbynivå till att till slut säga upp mig och bara fotografera professionellt. En stor fördel med detta är att jag satt på köparsidan av fototjänster och fick en väldigt god insyn i hur köpare av fotografer på eventbyrå tänker, vad dom vill ha och vad dom kräver. Min insikt var att väldigt många gånger blev kunden missnöjd och jag förstod och höll med. Så, jag har nu i 5 år haft eventbyråer som främsta kunder men det har också lett till en hel del andra typer av kunder, mer om det senare. Jag har på ett par år lyckats ta mig till nivån där jag kan leva helt på mitt foto och tycker att det är superroligt. Nu börjar vi.

Från invigningen av At Six. Foto: Björn Dahlgren

Vad är då eventfoto och event generellt? För mig är det ett företag som anordnar en större sammankomst av personal eller kunder för att fira eller nå ut med information, lansera produkt mm mm. Ofta finns det flera eller alla av följande beståndsdelar: mingel, måltider, presentationer, scenframträdanden, teambuilding, workshops. Här vill ofta avsändaren av eventet och/eller eventbyrån som gör eventet ha det dokumenterat. Varför? Jo det finns massor med anledningar utan inbördes ordning:

  • bilder för sociala medier
  • komma ihåg till nästa år
  • visa upp för dom som inte var där
  • få eventet att leva längre
  • skicka bilder som tack till talare och artister
  • vilken dekor användes förra året, hur såg det ut?
  • sälja in det till partners för nästa års event
  • referensbilder för eventbyrån för att dom ska kunna sälja in koncept till andra kunder
  • använda bilder direkt under eventet (t ex rulla bildspel i pauserna från det som hänt under dagen)
  • få gäster/personal att känna sig lite VIP:ade med en fotograf vid röda mattan
  • fylla på företagets bildbank
  • passa på att ta porträttbilder

Nu tänker du kanske ”Oj det var en väldig massa bilder och vinklar” och det stämmer precis. Att jobba som eventfotograf är inget för den som behöver ”värka” fram sina bilder, tänka, känna och förstå. Det är ett högt tempo, sällan några pauser och väldigt intensivt. Man jobbar hårt och ofta långa dagar, 09:00-00:00 med leverans morgonen efter är inte alls ovanligt. Du har väldigt sällan kontroll över omständigheterna: var det är någonstans, vilket ljus det är, vad personerna gör. Du måste kunna göra det bästa av vad som än kastas i knät på dig. Så, det här ställer höga krav på dig som person, ditt arbetssätt och din utrustning. Som exempel så plåtade jag Spotifys julfest för ett par år sen. Då hade byrån inrett julkalendern på kontoret, dvs 24 rum var 24 ”luckor” där alla var unika och fyllda med sina olika upplevelser. Jag hade kanske 45min-1h på mig att dokumentera alla rummen med kvalitet innan scenprogrammet drog igång, bara att köra!

Så, känner du att det ändå låter spännande och kul? Bra! I nästa del tar jag upp det som så många verkar ha svårt för. Rätt inställning, och då menar jag inte på kamerorna, utan din…

Kommentera gärna, har jag rätt, fel eller missat något? Kör på bara 🙂

Kommande delar i bloggen som eventfotograf:

  • Inställning
  • Utrustning
  • På plats
  • Efterarbete – Leverans
  • Bilden
  • Marknadsföring
  • Företagande
  • Film?

Tips på mer läsning om att jobba som fotograf på event finns på Stefan Tells blogg

Fotografering för Hotel C – Sveriges Mästerkock 2016 – Catarina König

I juni gjord jag ett jobb för Holy Grail som gör kampanjen för Hotel C och deras julbord med gästkocken Catarina König som vann Sveriges Mästerkock 2016. Sjukt roligt och både Holy Grail och Catarina var så proffsiga och härliga att jobba med!