Eventfotografen del 1

Eventfotografen del 1
2017-08-28 teodor

Eventfotograf – Intro och bakgrund

Jag tänkte jag skulle dela med mig av mitt sätt att se på hur man kan jobba som fotograf idag med min huvudinriktning, eventfoto, som utgångspunkt. Att branschen är överetablerad och att det går 13 fotografer på dussinet är ingen nyhet. Det gör det svårt för köpare att välja rätt och sålla agnarna från vetet (tänk att event inte kan återskapas utan måste bli rätt). Men det är svårt även för duktiga fotografer att synas i bruset och bli vald. Det gör att det idag krävs så mycket mer än att bara vara en duktig fotograf, du måste också vara en duktig företagare. I företagare lägger jag in: strateg, säljare, marknadsförare, relationsskapare, ekonom mm mm. Så, att ha ett bra fotoöga och en hyfsad utrustning är en bra start men kommer tyvärr inte ta dig långt.

Så, vem är då jag att ha åsikter kring detta? Först vill jag inflika en disclaimer: allt jag skriver är högst personligt och endast mina erfarenheter. Det betyder inte att det inte finns andra eller kanske bättre sätt att göra saker på. Min bakgrund är att jag började mitt yrkesliv inom försäljning och senare som försäljningschef inom ett par olika branscher men hamnade till slut i eventbranschen i Stockholm. Där jobbade jag i ett antal år och det var där som jag tog mitt fotograferande från en hobbynivå till att till slut säga upp mig och bara fotografera professionellt. En stor fördel med detta är att jag satt på köparsidan av fototjänster och fick en väldigt god insyn i hur köpare av fotografer på eventbyrå tänker, vad dom vill ha och vad dom kräver. Min insikt var att väldigt många gånger blev kunden missnöjd och jag förstod och höll med. Så, jag har nu i 5 år haft eventbyråer som främsta kunder men det har också lett till en hel del andra typer av kunder, mer om det senare. Jag har på ett par år lyckats ta mig till nivån där jag kan leva helt på mitt foto och tycker att det är superroligt. Nu börjar vi.

Från invigningen av At Six. Foto: Björn Dahlgren

Vad är då eventfoto och event generellt? För mig är det ett företag som anordnar en större sammankomst av personal eller kunder för att fira eller nå ut med information, lansera produkt mm mm. Ofta finns det flera eller alla av följande beståndsdelar: mingel, måltider, presentationer, scenframträdanden, teambuilding, workshops. Här vill ofta avsändaren av eventet och/eller eventbyrån som gör eventet ha det dokumenterat. Varför? Jo det finns massor med anledningar utan inbördes ordning:

  • bilder för sociala medier
  • komma ihåg till nästa år
  • visa upp för dom som inte var där
  • få eventet att leva längre
  • skicka bilder som tack till talare och artister
  • vilken dekor användes förra året, hur såg det ut?
  • sälja in det till partners för nästa års event
  • referensbilder för eventbyrån för att dom ska kunna sälja in koncept till andra kunder
  • använda bilder direkt under eventet (t ex rulla bildspel i pauserna från det som hänt under dagen)
  • få gäster/personal att känna sig lite VIP:ade med en fotograf vid röda mattan
  • fylla på företagets bildbank
  • passa på att ta porträttbilder

Nu tänker du kanske ”Oj det var en väldig massa bilder och vinklar” och det stämmer precis. Att jobba som eventfotograf är inget för den som behöver ”värka” fram sina bilder, tänka, känna och förstå. Det är ett högt tempo, sällan några pauser och väldigt intensivt. Man jobbar hårt och ofta långa dagar, 09:00-00:00 med leverans morgonen efter är inte alls ovanligt. Du har väldigt sällan kontroll över omständigheterna: var det är någonstans, vilket ljus det är, vad personerna gör. Du måste kunna göra det bästa av vad som än kastas i knät på dig. Så, det här ställer höga krav på dig som person, ditt arbetssätt och din utrustning. Som exempel så plåtade jag Spotifys julfest för ett par år sen. Då hade byrån inrett julkalendern på kontoret, dvs 24 rum var 24 ”luckor” där alla var unika och fyllda med sina olika upplevelser. Jag hade kanske 45min-1h på mig att dokumentera alla rummen med kvalitet innan scenprogrammet drog igång, bara att köra!

Så, känner du att det ändå låter spännande och kul? Bra! I nästa del tar jag upp det som så många verkar ha svårt för. Rätt inställning, och då menar jag inte på kamerorna, utan din…

Kommentera gärna, har jag rätt, fel eller missat något? Kör på bara 🙂

Kommande delar i bloggen som eventfotograf:

  • Inställning
  • Utrustning
  • På plats
  • Efterarbete – Leverans
  • Bilden
  • Marknadsföring
  • Företagande
  • Film?

Tips på mer läsning om att jobba som fotograf på event finns på Stefan Tells blogg

Fotograf Teodor Axlund

2 Kommentarer

  1. Stefan Tell 2 år sedan

    Bra inlägg, och alltid intressant att läsa hur andra fotografer tänker och arbetar.
    Din punktlista tycker jag säger det mesta, och ungefär det skulle man vilja att alla företag som ska anordna något slags evenemang bör titta igenom både en och två gånger. Ovanpå allt ett event kostar blir kostnaden för en fotograf faktiskt försvinnande liten.

    Tack för länken förresten, sen kom jag på att jag har ett inlägg om mitt arbetsflöde, om du vill jämföra:

    http://www.stefantell.se/blogg/2016/10/arbetsflode-fotografering-evenemang/

    Kul att du bloggar och berättar hur du jobbar.

  2. Emma Ekstrand 2 år sedan

    Tack för trevlig serie, det här vill jag läsa vidare om 🙂 Är ofta med och dokumenterar event, så mycket intressant att få höra från din synvinkel, råd och tips m.m.
    Fortsätt så!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.