Eventfotografen del 3

Eventfotografen del 3
2017-09-01 teodor

Foto är en materialsport!

Efter förra inlägget så tänkte jag att vi mellanlandar i något okontroversiellt. Del 4 kommer nämligen handla om offert, prissättning, rättigheter och merförsäljning. Så innan dess tar vi något som de flesta fotografer tycker är ganska kul: Utrustning!

Från Tv-Kristallen med ett hyrt 500mm objektiv

Foto är en materialsport! Eller inte… det är inte din utrustning som tar bilderna men vi måste de facto ha någon form av utrustning.

Innan jag börjar: Jag läste ett inlägg på facebook för någon månad sedan från en person som hade köpt en Nikon D5 och några objektiv (uppskattningsvis till ett värde på ca 100.000,-) och som frågade vilken inställning hen skulle ha på kameran för ett event. Då har man börjat i HELT fel ände av sin väg till att bli fotograf, kunskap om teknik och bild är mycket viktigare än att köpa den dyraste utrusningen. Nu kör vi!

Jag plåtar med Nikon (tyvärr ingen spons på det) men det gör att jag utgår från det och kan tyvärr inte ta hänsyn till andra märken. Helt enkelt för att jag dessvärre inte kan något om dom. Fördelen med att välja ett av de stora märkena är urvalet av allting runtomkring huset. Objektiv, blixtar, tillbehör och reservdelar finns i mängder med varianter och prisklasser. Det finns massor med begagnat och tredjepartstillbehör som gör att man kan välja för att hålla kostnaderna nere.

Vad det gäller vad jag tycker att man bör ha i sin fotoväska för ett event är: två hus, objektiv från vidvinkel till hyfsat tele samt minst en hotshoeblixt.
Varför två hus då? Jo av två anledningar: 1. Att kunna jobba med två olika objektiv (olika brännvidder) i princip simultant gör att du kan fånga dom avgörande ögonblicken bättre. 2. Backup. Att komma till ett event, som bara kommer ske en enda gång i världshistorien, med bara ett hus skulle jag aldrig våga. Tänk om du tappar det, det slutar fungera eller vad som helst. Vad säger du till arrangören då? ”Sorry, det blir inga bilder”. Jag föredrar två identiska hus, det gör att alla inställningar är identiska och det spelar ingen roll vilket hus jag tar upp, alla rörelser sitter i ryggraden. Där kan man ha olika åsikter och jag ser absolut fördelar med olika hus som kan ge olika användningsområden. Ok vad ska man välja för hus då? Det finns ju inget optimalt så klart. Alla har fördelar och nackdelar. Dom som har minst nackdelar är också dyrast, klart dyrast, och frågan är om du kan räkna hem så dyra hus i ditt företag (här kommer företagaren och ekonomen in)? Jag gillar fullformatkameror, helt enkelt för att jag gillar korta skärpedjup, iso-brushanteringen och det finns flest bra objektiv till dom. Crop-sensor är smidigt, ofta mindre hus och du får en brännviddsförlängning som kan vara bra att ha när man plåtar en scen t ex men jag föredrar det inte. En sak som jag personligen aldrig skulle klara att göra avkall på är att kunna flytta fokuspunkten med någon form av joystick direkt i sökaren (alltså inte live view, för vem plåtar ens i live view??;) ). Detta öppnar upp för att kunna sätta utsnittet snabbare och enklare direkt i kameran med fokus exakt där du vill ha den! I övrigt, kläm känn, prova eller hyr hus för att se vad som passar dig. Att bara läsa på internet och kolla reviews på youtube är helt bortkastad tid enligt mig. Hands on är det som gäller! Det här gäller inte bara hus utan kanske ännu mer objektiv…
Vad det gäller objektiv så gör den klassiska ”holy trinity” 14-24, 24-70 och 70-200 att du täcker in nästan alla behov. Ofta är ju några delar eller hela eventet i rätt mörka lokaler så att ha bländare 2,8 rakt igenom är en stor fördel. Självklart ger ju fasta gluggar en ännu bättre bländare och nästan alltid bättre kvalitet, men det är inget man behöver när man sätter igång, utan det kan få växa fram. Känner du att du alltid gillar att plåta på 35mm så kanske det passar dig att ha en fast 35:a på ena huset. Det är en smaksak och ger sig med tiden. Själv älskar jag 70-200! Det man kan efterhand komplettera med är sånt som ger dig fler möjligheter. Ett objektiv med stor bländare (typ 1,4) för att kunna ta saker med riktigt kort skärpedjup. Eller en makrolins för att ta schyssta detaljbilder. Men ha inte för många objektiv med dig, du kommer ändå inte kunna släpa med dig alla runt i lokalerna och du kommer inte hinna byta till just exakt den speciallinsen du vill ha.
Hotshoeblixt, behöver kanske inte förklaras utan gillar man att plåta med blixt så gör det. Men tänk på att om din fotostil är baserad på blixt bör du ha minst två. Samma sak här, backup!

Måns Zelmerlöw Foto: Teodor Axlund

Övrigt: Minneskort, snåla inte på kvaliteten, samma sak som ovan. Tänk om det går sönder, ett event går inte att återskapa! Bra väska, gärna med hjul sparar din kropp (foto är en massa släpande av saker). Ha med dig din dator! Kunden kommer ofta vilja ha någon eller några bilder direkt på plats för sociala medier och dessutom kan du ibland hinna göra en backup av minneskorten under eventets gång.

I övrigt så finns det ju en uppsjö av saker som kan underlätta eller ge dig möjligheter att ta din typ av bilder. En detaljsak som jag tycker är lite kul att använda är någon form av platta och sladd som gör att du får blixten bredvid kameran. När du plåtar röda mattan så kommer deltagarna tycka att du är lite coolare för din kamera ser ut som fotografernas på Hollywoods röda matta 🙂

Men viktigast av allt. Lär känna din utrustning! Det går inte att betona nog. Du måste veta utan att titta var alla inställningar sitter. Hur ska jag tolka min inbyggda ljusmätare när jag riktar den mot en scen med massa ljus? Hur många bilder kan jag ta innan minneskortet laggar? Allt sånt är avgörande för att du inte skall missa det där ögonblicket som alla vill ha bild på.

Avslutningsvis, ja det är mycket man behöver och det är en hel del pengar som skall investeras. Men tänk på att allt gå att hyra, gör det! All den utrustningen som jag nämnt ovan benämner jag som ”standardutrustning” och bör inte generera hyreskostnader för kunden. Det skall ingå i ditt normala arvode. Men mer om det i del 4…

Från ett event på Winterviken. Foto: Teodor Axlund

Ikväll plåtar jag TV-Kristallen för 4:e gången. Följ den dagen på min insta-story @axlundfoto

 

 

 

 

 

 

 

Kommande delar (reviderat igen)

  • Offert – Merförsäljning
  • På plats
  • Bilden
  • Efterarbete – Leverans
  • Marknadsföring
  • Företagande
  • Film?

Läs tidigare inlägg:

Del 1 om Bakgrund och introduktion

Del 2 om Din inställning för att lyckas som fotograf

Fotograf Teodor Axlund

4 Kommentarer

  1. Sten Moberg 2 år sedan

    Hej. Kan inte nog understryka det Du skriver i början. ”kunskap om teknik och bild är mycket viktigare än att köpa den dyraste utrusningen…” Det är som med sport, att Du blir inte bättre och snabbare bara för att Du har den fräckaste och dyraste utrustningen. Det handlar som alltid att kunna tekniken och då fungerar det även med billigare utrustning. Bra artiklar..

    • Författare
      teodor 2 år sedan

      Hej, visst är det så. Men det är ju lättare att köpa det dyraste än att lägga massor med tid på att öva… tack för att du läser //T

  2. Michaela Berg 2 år sedan

    Mycket intressant och rolig läsning! Vem jobbar för för ikväll när du plåtar kristallen? En tidning?

    • Författare
      teodor 2 år sedan

      Hej, tack!! Jag jobbar för kristallenorganisationen själva som dom sen kan använda i all sin marknadsföring och redovisning av resultat //T

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.