Eventfotografen del 4

Eventfotografen del 4
2017-09-05 teodor

Vad säljer du egentligen?

Ja redan den rubriken kan nog generera en mängd olika svar. Jag har mitt sätt att se på det och det står jag för men det betyder inte att jag anser att jag har 100% rätt eller att det är det enda sättet att se det på.

Det finns så många varianter av fotografyrket. Att det är en enorm skillnad på en eventfotograf, en fotograf som plåtar åt en bildbyrå/bildbank och på en konstnär som använder kameran som uttryck är ju given. Det gör att vi som jobbar som fotografer också bör ta betalt på olika sätt. En bildbyrå-/bildbanksfotograf tar ju bilder på spekulation och vill sälja dom och få betalt för rätten att använda bilden. Rimligt. En konstnär vill sälja sitt verk. Rimligt. Men inget av dom är applicerbart på en eventfotograf. Jag ser mitt fotoyrke mer som ett hantverk än något annat. Då är det väl rimligt att jag tar betalt som en hantverkare? Jag tar alltså betalt för min tid och inte för användningsrättigheter för mina bilder. Kunden betalar mig för att utföra ett jobb under viss tid med min utrustning och med min kunskap. Detta ska dom betala för, inget annat. Dom vill ha bilderna för att använda dom, och det vill jag också att dom gör. Ofta har jag en eventbyrå som juridisk kund men den som är avsändare av eventet är i sin tur deras kund. Båda ska självklart ha fulla användningsrättigheter för bilderna, jag har ju redan fått betalt för mitt jobb. Det dom däremot inte får är ju äganderätten. Bilderna är till syvende och sist mina. Det som det i praktiken innebär är att kunden inte får sälja dom eller ge bort dom till någon annan.

TV kristallen. Foto: Teodor Axlund

Att jag tar betalt per timme gör också att jag aldrig skulle få för mig att i förväg säga hur många bilder kunden skall få. Att i förväg börja prata om antal bilder man levererar är bara dumt och gör det svårare för både dig som fotograf och för kunden. För tänk själv, du säger 100 bilder men sen visar det sig att det bara finns 60 bra bilder att ta, vad gör du då, drar du av på priset? Och omvänt, tänk om det händer massor med saker som gör att du hittar 150 superbilder, ska du då hålla kunden gisslan och inte ge dom alla bilder från sitt eget event utan att ta mer betalt? Nu tänker en del ”Ja men att leverera fler bilder tar ju massa extra tid i efterarbetet”. Ja jo lite längre tid tar det men om du är en duktig fotograf anser jag att du ska ta bilden i kameran, inte skapa den i Photoshop efteråt, inte när det gäller dokumentära bilder av eventkaraktär. Om du behöver lägga massor med tid i efterarbetet så tar du inte tillräckligt bra bilder från början och att då kräva mer betalt för det är ju rejält bakvänt. Att dessutom försöka klämma kunden på någon extra hundralapp med risk för att reta upp kunden är dålig marknadsföring för framtida jobb. Jag säger det igen, detta gäller bilder av typen eventdokumentation, går inte att jämföra med bröllop, porträtt, mode, produkt, konst mm mm. Där är det mer än rimligt att lägga mycket tid i efterarbetet.

Själv har jag med tiden lärt mig hur lång tid jag behöver i efterarbetet från ett event i snitt och räknar in det i timpriset på plats. Så jag offererar mitt pris baserat endast på tiden på plats, inget annat. Sen tillkommer så klart reskostnader och liknande där det är tillämpligt. Ja, det är erfarenhetsbaserat och det betyder att jag i början ibland låg för lågt men det är lärpengar och är rimligt.

Men det som är kul med att jobba med event är att det ofta tillkommer andra jobb när dom väl har dig på plats, t ex porträttplåtningar, gruppbilder, pressbilder osv. Sådant är ju jättekul att få göra samtidigt. Där är det fullt rimligt att ta betalt för både extra utrustning du behöver ha med dig och för tid i efterarbete. Påminn kunderna då och då om dom möjligheterna, det blir alla glada för. Sen kan det även vara så att en talare kanske ser dina bilder på honom och vill använda dom i sin egen marknadsföring. Där är det läge att ta betalt för rättigheter. En talare är ju en tredjepartsleverantör precis som du och ingår inte som en kund till dig per automatik.

Christer Olsson. Foto: Teodor Axlund

Kommande delar

  • På plats
  • Bilden
  • Efterarbete – Leverans
  • Marknadsföring
  • Företagande
  • Film?

Läs tidigare inlägg:

Del 1 om Bakgrund och introduktion

Del 2 om Din inställning för att lyckas som fotograf

Del 3 om Material och utrustning

Fotograf Teodor Axlund

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.